Таїнство священства. Священство вірних
Катехиза про Таїнства Церкви: о. Петро Балог ОР, богослов
Катехизм Католицької Церкви:
1546
Христос, первосвященик, узятий із людей, «зробив нас царством і священиками Богові й Отцеві Своєму» (Одкр 1,6; пор. 5,9–10). Усі вірні, тобто охрещені, беруть участь у Христовому священстві. Цю участь називають спільним священством вірних. Воно здійснюється через розвиток благодаті Хрещення, життя вірою, надією і любов’ю, життя за духом.
1547
Спільне священство вірних і служебне, або ієрархічне, священство, хоч і відрізняються одне від одного за суттю, а не лише за ступенем, усе ж взаємно спрямовані одне до одного: одне й друге, по-своєму, бере участь у Христовому священстві. Служебне священство — це служіння спільному священству. Воно призначене для того, щоб розвивати благодать Хрещення у всіх членів Церкви.
У програмі:
Що не повʼязано з Таїнством рукоположення, і що йдеться про священство вірних?
Про загальне священство вірних писали богослови від самого початку: вже у ІІ ст. Юстин Мученик говорить про загальне священство, так само згадує Іриней Ліонський у ІІІ ст.
Кожен охрещений є священником? Всі охрещені стають членами Тіла Христа.
Св. Августин відрізняє службове священство: воно полягає на жертві.
Тома Аквінський продовжує думку за Августином про службове (сакраментальне) священство і священство вірних.
Службове священство – це духовна влада.
Реформатори у XVI ст. поставили на священство всіх вірних. Втім, у процесі реформації стає зрозуміло про особливу місію пресвітерів.
Священство християнина зобовʼязує його посвячувати своє життя ближньому і Богові.
Духовне священство вірних відрізняється від священства рукоположення.
На Тридентському соборі було засуджене заперечення служебного священства, спираючись на Євангелія та Послання Апостолів.
Відновлення ролі світських католицькою церквою почалося у 19 ст. на Німецьких землях, у Англії.
У 20 столітті про це зʼявилися Папські документи.
Папа Пій ХІ у енцикліці «Наймилосердніший Відкупитель» говорить про вселенське священство, завдяки якому кожен вірний, будучи членом Тіла Христового бере участь у Жертві Ісуса Христа.
Папа Пій ХІІ у енциклиці «Посередник Бога» роздумує між містичним священством і загальним священством.
У документах ІІ Ватиканського собору – Декрет про Апостолат мирян.
У Конституції Lumen Gentium – цілий розділ присвячений мирянам.
Всі охрещені беруть участь у спільному священстві.
ІІ Ватиканський собор: роль мирян у Церкві була визнана важливою, як ніколи до того. Собор говорить: світські повинні брати повну, свідому участь у літургійних обрядах.
Про спільне священство вірних: наголошується про тісну співпрацю з ієрархією, співпрацю на парафіях. Це радше заклик до священників.
Катехизм Католицькоі Церкви говорить про священство Христа (1546-1547), про Церкву священицького люду, який ділиться на духовних і світських , які беруть участь згідно свого покликання.
Миряни покликані на свій спосіб служити у Церкві.













