Кожен охрещений є священником? Всі охрещені стають членами Тіла Христа

Таїнство священства. Священство вірних

Катехиза про Таїнства Церкви: о. Петро Балог ОР, богослов

Катехизм Католицької Церкви:

1546

Христос, первосвященик, узятий із людей, «зробив нас царством і священиками Богові й Отцеві Своєму» (Одкр 1,6; пор. 5,9–10). Усі вірні, тобто охрещені, беруть участь у Христовому священстві. Цю участь називають спільним священством вірних. Воно здійснюється через розвиток благодаті Хрещення, життя вірою, надією і любов’ю, життя за духом.

1547

Спільне священство вірних і служебне, або ієрархічне, священство, хоч і відрізняються одне від одного за суттю, а не лише за ступенем, усе ж взаємно спрямовані одне до одного: одне й друге, по-своєму, бере участь у Христовому священстві. Служебне священство — це служіння спільному священству. Воно призначене для того, щоб розвивати благодать Хрещення у всіх членів Церкви.

У програмі:

Що не повʼязано з Таїнством рукоположення, і що йдеться про священство вірних?

Про загальне священство вірних писали богослови від самого початку: вже у ІІ ст. Юстин Мученик говорить про загальне священство, так само згадує Іриней Ліонський у ІІІ ст.

Кожен охрещений є священником? Всі охрещені стають членами Тіла Христа.

Св. Августин відрізняє службове священство: воно полягає на жертві.

Тома Аквінський продовжує думку за Августином про службове (сакраментальне) священство і священство вірних.

Службове священство – це духовна влада.

Реформатори у XVI ст. поставили на священство всіх вірних. Втім, у процесі реформації стає зрозуміло про особливу місію пресвітерів.

Священство християнина зобовʼязує його посвячувати своє життя ближньому і Богові.

Духовне священство вірних відрізняється від священства рукоположення.

На Тридентському соборі було засуджене заперечення служебного священства, спираючись на Євангелія та Послання Апостолів.

Відновлення ролі світських католицькою церквою  почалося у 19 ст. на Німецьких землях, у Англії.

У 20 столітті про це зʼявилися Папські документи.

Папа Пій ХІ у енцикліці «Наймилосердніший Відкупитель» говорить про вселенське священство, завдяки якому кожен вірний, будучи членом Тіла Христового бере участь у Жертві Ісуса Христа.

Папа Пій ХІІ у енциклиці «Посередник Бога» роздумує між містичним священством і загальним священством.

У документах ІІ Ватиканського собору – Декрет про Апостолат мирян.

У Конституції Lumen Gentium – цілий розділ присвячений мирянам.

Всі охрещені беруть участь у спільному священстві.

ІІ Ватиканський собор: роль мирян у Церкві була визнана важливою, як ніколи до того.  Собор говорить: світські повинні брати повну, свідому участь у літургійних обрядах.

Про спільне священство вірних:  наголошується про тісну співпрацю з ієрархією, співпрацю на парафіях. Це радше заклик до священників.

Катехизм Католицькоі Церкви говорить про священство Христа (1546-1547), про Церкву священицького люду, який ділиться на духовних і світських , які беруть участь згідно свого покликання.

Миряни покликані на свій спосіб служити у Церкві.